18.okt.17

Gannelever får heder

Gannelever får heder

Våren 2015 ble det norske skipet Siem Pilot sendt til Middelhavet som en del av den EU-styrte «Operation Triton». Oppdraget var, sammen med redningsskøyta Peter Henry Von Koss, å redde flyktninger i havsnød, på deres farefulle vei over Middelhavet. Om bord har tre tidligere Gannelever hatt sin læretid.

Sondre Solheim, Kristoffer Kalvik og Sander Eikeskog har alle tatt sin maritime utdannelse på Skoleskipet Gann, og hatt læretiden sin i OH Melings rederi om bord på Siem Pilot. Nå hedres mannskapet på skipet med medaljer.

Det var egentlig tilfeldig sier Kristoffer som har vært matroslærling på Siem Pilot. – Jeg ville gjerne på Supplybåt og når muligheten til å oppleve noe som få andre får oppleve sa jeg ja, og så ble det sånn. Guttene synes det var spennende å oppleve havner i Italia og Malta, men det er likevel de sterke inntrykkene i arbeidet som sitter igjen. Som lærling blir man skjermet fra de de mest krevende oppgavene - sier Sondre som også var lærling i matrosfaget, men det var jo noen som druknet og gjenopplivning ble forsøkt på dekk, men alle var dessverre ikke til å redde. Mange kunne ikke svømme, og da en gummibåt sank ser man ting en skulle ønske man slapp.

Det som gjorde mest inntrykk var barna som kom om bord, midt i all elendigheten smiler likevel barna og begynner å leke, selv om de er på flukt.

Oppholdet om bord på Siem Pilot har definitivt gjort meg klokere på flyktningsituasjonen sier Sondre, mange her hjemme forstår ikke at det handler om folk som er i havsnød. Det jeg har sett gjør at en forstår de bedre. Kristoffer sier: Det har hjulpet med å få en bedre forståelse av hva som egentlig skjer under flyktningkrisen, og se at 95% av de som kommer om bord faktisk bare så vidt har et eget skift med klær. Da forstår man hvorfor folk søker en bedre fremtid og risikerer liv for å komme seg over Middelhavet.

Årene på Gann var viktige i den forstand at vi raskt kom inn i jobben, selv om arbeidet med flykninger var vanskelig å forberede seg på. Godt faglig grunnlag gjorde at vi raskt tok rutiner og arbeidsoppgaver.

Våren 2017 avslutte Siem Pilot sitt oppdrag i Middelhavet, arbeidet videreføres av det norske fartøyet Olympic Commander.

Vi på Skoleskipet Gann stiller oss i køen av gratulanter nå når lærlingene skal hedres. Les også Stavanger Aftenblad sitt intervju med Sander Eikeskog som var maskinlærling om bord på Siem Pilot.

Flere nyheter

Skoleskipet Gann - Teknologiskipet Gann – Hybridskipet Gann
26.mar.21

Skoleskipet Gann - Teknologiskipet Gann – Hybridskipet Gann

Det grønne skiftet er ikke noe som skal komme, det grønne skiftet er her nå, og vi ser at flere og flere skip har elektrisk fremdrift – det er måten man genererer elektrisiteten på som varierer. Noen bruker dieselgeneratorer, andre LNG-generatorer eller brenselceller som tar utgangpunkt i Hydrogen. Noen har batterier andre ikke. Fremdriftsmaskineriet om bord går på strøm, og de tekniske løsningene er i høy grad digitalisert.
Kan vi seile sommercruise i 2021?
24.mar.21

Kan vi seile sommercruise i 2021?

Vi får flere henvendelser fra kunder som spør om det blir noe av cruisene våre til sommeren. Det er det store spørsmålet hos oss om dagen. Vi følger med på smittetall, vaksineringstakt og venter på en ny versjon av «Veileder for kystcruise langs norskekysten under covid-19 epidemien» som er det styrende dokumentet for alle som driver med cruisevirksomhet i Norge.
Vi starter med -normal- skoledrift fra 1. februar.
21.jan.21

Vi starter med "normal" skoledrift fra 1. februar.

9. januar gjorde vi en vurdering - at elevene våre måtte over på digital hjemmeundervisning. I lys av smitteutviklingen vil vi nå gjenoppta vanlig undervisning fom 1. februar.